17.8.09

977 - Phantom Orchard



La musique de Phantom Orchard est paisible et angoissante, parfois chaotique, et composée d'une myriade de sonorités, d'une variété étonnante. Le mélange des palpitations électroniques et de la harpe classique, font de Jezebel un remarquable thème d'ouverture. Savage flower poursuit la symbiose avec la présence d'un piano "théâtral" progressivement absorbé dans une pluie fine de composants électroniques. Il s'y passe quelque chose, comme une alerte paisible. Les titres suivants sont du même acabit, véritables intermèdes fantomatiques où se combinent manipulations subtiles de la technologie numérique et intrusions de sons acoustiques et analogiques totalement désorientés. Pendant que Ikue mori pilote son Laptop avec maestria pour nous distiller des percussions électroniques, Zeena Parkins s'en donne à cœur joie, avec un instrumentarium impressionnant : harpe classique, harpe électrique, mellotron, piano et vieux synthétiseurs analogiques (Moog III, Buchla séries 200...). SONHORS



This could be Zeena Parkins' strongest album since Ursa's Door. A collaboration with the ubiquitous Ikue Mori, Phantom Orchard marks her return to a rich, complex form of writing. The album also features her talents as an instrumentalist as a whole, instead of focusing on a single aspect of her work. She can be heard on piano, Mellotron, electric piano, and Moog and Buchla synthesizers, along with her electric and acoustic harps. The latter instrument provides the delicate overture of "Jezebel," the album opener. Right from the start, the two artists open the door to a sound world rich in details and quizzical forms of beauty. Ikue Mori's electronics seem to include a fair dose of real-time sampling and treatment, as the landscapes painted here often appear to be self-mirroring. There is a lot of movement within the stereo field, along with depth effects and lots of overdubs. The result is a set of dense pieces with complex arrangements and a compositional structure that can be felt but is rarely actually seen ("Jezebel" and "Ghostlake" are exceptions). There is a strong element of academic electro-acoustics in the techniques of composition, but the results feel more like papiers collés, with lots of different colors, shapes, and textures. Recorded at a different time and place, "Contraband" seems to be a live performance: it is much noisier and single-minded in terms of arrangements, revealing a more vital, immediate side to this duo. Parkins and Mori are truly exploring the music inside the sound, and what they find rewrites the canons of beauty.
All Music - François Couture


2 commentaires:

EdkOb a dit…

Et voilà, c'est Noel avant l'heure.
Juste après le 2° alboume, posté ci-dessous, voici le premier.
Déjà somptueux et magique, les 2 dames nous emmènent tellement loin que je ne sais pas comment revenir.... ni même si j'ai envie de revenir.
Voilà le piège.
Leurs paysages célestes sont des mondes tellements attirants.

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vaubu a dit…

Merci!